Arie de Mol regisseert het beroemde en meeslepende verhaal over de vier broers van wie er één de moord op hun vader op zijn geweten heeft.
Erik-Ward Geerlings maakt een nieuwe bewerking en weet als geen ander de thema’s van Dostojevski’s zwaarlijvige roman in een toegankelijke, frisse toneeltekst te verwerken. De broers Karamazov wordt gespeeld door een achtkoppig ensemble, bedreven in een fysieke speelstijl, vol humor en hartstocht.
De broers Karamazov laat zich lezen als een detective, maar is vooral ook een ideeënroman waarin alle tegenstrijdige thema’s van Dostojevski samenkomen. Goed en kwaad, individu en samenleving, religie en ratio, schuld en onschuld, alle grote tegenstellingen in het leven zijn vertegenwoordigd. Tegelijkertijd wordt de roman bevolkt door een enorm aantal extreme en kleurrijke personages, vaak volkse types. Ze gedragen zich sentimenteel, hysterisch of hilarisch, en dreigen vaak hun verstand te verliezen. Zo weet Dostojevski zijn zware thema’s te verpakken in een luchtiger jas, met veel liefde voor de ploeterende mens. Het is juist deze combinatie van inhoud, hartstocht en humor die Arie de Mol in zijn voorstellingen opzoekt en die leidend zal zijn in deze nieuwe bewerking van Erik-Ward Geerlings.